Explorarea Amazonului, cel mai mare sistem de pădure tropicală și apă dulce a planetei este un vis pentru mulți, însă costurile pentru alăturarea la o expediție turistică organizată pot fi destul de mari. Din fericire, a scoate mii de dolari din buzunar nu este singura opțiune. De fapt, o săptămână în modul cel mai palpitant și autentic al călătoriei amazoniene – navele cargo de pasageri – probabil te va costa mai puțin decât un weekend de lux la Rio de Janeiro.
Călătoria pe navele de pasageri amazoniene este fascinantă. Aceste bărci nu sunt concepute pentru turiști; acestea sunt destinate să deservească locuitorii și piețele locale în sus și în jos în rețeaua complexă de râuri și afluenți care cuprind Bazinul Amazonului. Sunt echivalentul Amazonian al autobuzelor Greyhound și al camioanelor cu 18 roți. Întrucât Bazinul Amazonului cuprinde nouă țări din America de Sud, aceste nave sunt, de asemenea, mijlocul de transport pentru comerțul internațional din regiune.
În afară de a economisi niște bani serioși în călătoriile din America de Sud, a vedea Amazonul pe bărci de marfă cu pasageri permite o incursiune fără probleme în cultură, natură și oameni din regiune. Într-un mod care nu poate fi duplicat într-un tur organizat, explorarea râului pe umila navă de marfă va dezvălui adevărata față a Amazonului.
Unde să încep
Dacă alegeți să vă începeți călătoria amazoniană în Brazilia, cele mai accesibile orașe sunt Belém, situat la gura Amazonului, acolo unde se întâlnește cu Oceanul Atlantic, și Manaus, construit în punctul în care cele două trunchiuri importante ale Amazonului, Rio Solimões și Rio Negro, converg. Ambele orașe au aeroporturi majore și amândouă merită explorate câteva zile.
Belém este un oraș colonial în care culturile indigene ale Amazonului se contopesc minunat cu cultura afro-diaspora din nord-estul Braziliei și unde se găsesc unele dintre cele mai interesante restaurante și arhitectură din toată Brazilia. Unul dintre cele mai inovatoare și apreciate restaurante internaționale din America de Sud, Remanso do Bosque, se află în Belém.
Manaus este o metropolă a pădurilor tropicale care are comori culturale neașteptate (există vibrante comunități japoneze și haitiene aici), gastronomie fascinantă și o viață de noapte răvășitoare. Piața municipală din Manaus are o varietate imensă de fructe, ierburi și pește care vă vor captiva atenția timp de multe ore. Pitorescul emblematic Teatro Amazonas și piața din jur sunt centrul de facto pentru baruri cu backpackeri, pensiuni, restaurante pentru turiști și muzică de stradă. Bucurați-vă de un pic de samba pe stradă, bere Antarctica rece cu gheață și împrieteniți-vă cu alți călători la funky Bar do Armando.
În Manaus, biletele pentru navele de pasageri sunt achiziționate de pe țărm, lângă Piața Municipală. În Belém, puteți achiziționa bilete la aproximativ 12 mile nord de centrul orașului în portul Icoaraçi. Vă recomandăm cu tărie să vă cumpărați biletele ajutat de un locanic pentru a evita o „taxă gringo” usturătoare, care vă poate scoate din buzunar de două până la trei ori prețul onest al biletului. Prețurile biletelor nu sunt fixe, iar perioada anului și dorința ta înfocată vor contribui la prețul biletului. O săptămână pe o navă cu pasageri, aproximativ timpul necesar pentru a ajunge de la Belém la Manaus sau Manaus în Columbia, vă costa undeva între 250 și 300 USD. Rețineți că este probabil să fie tot ceea ce va trebui cheltuiți pentru o săptămână, deoarece mâncarea este inclusă și există șanse mici de a face cumpărături în satele mici, unde nava se oprește.
Belém este orașul cel mai îndepărtat la est din Amazon, așa că, dacă intenționați să traversați întregul bazin al Amazonului, începeți de aici și îndreptați-vă spre vest (ascendent). Deși există o mulțime de orașe interesante de vizitat între Belém și Manaus, pădurea virgină, pur și simplu nu mai există în această secțiune a Amazonului. Așadar, dacă preferați să ocoliți câteva zile de pustietăți defrișate, începeți călătoria mai departe spre vest, în Manaus.
Puteți începe la fel de ușor călătoria pe partea vestică a Amazonului, de exemplu în Leticia, Columbia; Iquitos, Peru; sau Coca, Ecuador. Sunt orașe relativ mari, cu nave care se îndreaptă spre est. Începerea călătoriei pe această parte va reduce timpul dintre destinații, deoarece veți naviga în jos.
Cele mai bune rute
Puteți ajunge aproape în orice port de pe Amazon – inclusiv peste granițe internaționale – din orice alt port. Vasta rețea de căi navigabile este atât de interconectată încât un călător cu o barcă ar putea merge din Surinam până la Bolivia, sau din Ecuador până la Atlantic. Asta nu înseamnă că o singură barcă vă va purta până la capăt. Pentru majoritatea destinațiilor, cu excepția celor mai populare rute – de exemplu, de la Belém la Santarém sau Santarém la Manaus – va trebui să schimbați o serie de bărci. Din moment ce bărcile pleacă numai atunci când există o cerere suficientă sau după un program sporadic, s-ar putea să rămâneți așteptând într-un sat minuscul sau bază militară timp de câteva zile. Pentru unii, este plictisitor, iar pentru alții, este un mod minunat de a explora.
Pentru o primă călătorie, vă recomandăm ruta clasică de la Manaus către Tabatinga, ultimul oraș din Brazilia înainte de granițele cu Columbia și Peru. Acest traseu, cu o durată de aproximativ o săptămână, vă va cufunda într-o pădure nealterată și vă va permite să explorați aproximativ o duzină de sate de-a lungul drumului. Dacă doriți să continuați și mai spre est, navele Tabatinga vă pot duce în Peru și Ecuador.
În aceeași zi în care părăsiți Manaus, veți întâlni Encontro das Aguas (întâlnirea apelor), unde râul noroios și dens, Solimões, întâlnește transparentul Rio Negro. Este o priveliște frumoasă și suprarealistă, deoarece apele nu se amestecă și cele două culori ale apei se desfășoară paralel între ele. Așezările umane se răresc după prima zi și după trei sau patru zile nu veți vedea nimic pe mal, cu excepția pădurii tropicale străvechi, maiestuoase, și numai delfini de râu roz și câte o insulă răzleață care rup suprafața apei, zile întregi.
Stând în hamacul tău, cu răsăritul de soare peste râu, ziua începe în jurul orei 6:00, cu un mic dejun cu fructe proaspete, cafenea braziliană foarte puternică și pâine cu brânză și tucumă, o nucă de cocos densă și portocalie. Nu există prea multe lucruri de făcut între mese, așa că vă sugerăm să aduceți o carte bună, o chitară sau un jurnal. Dacă vorbiți portugheză sau spaniolă, ceilalți pasageri vor fi mai mult decât dispuși să vorbească, să joace domino sau să cânte împreună cu tine. Dacă nu vorbiți aceste limbi, este posibil ca cel puțin unii dintre pasagerii mai tineri să știe un pic de engleză. Veți întâlni personaje colorate, fascinante: rezidenți indigeni care vorbesc între ei limbi aproape dispărute; pescarii cicatrizați și erodați; soldații care călătoresc între baze militare; și, uneori, chiar contrabandiști.
Fiecare barcă oferă o experiență unică, cu diferite niveluri de confort, calitate a alimentelor și siguranță. Bărcile care efectuează călătorii mai lungi, cum ar fi cea de la Manaus la Tabatinga, tind să fie mai noi, mult mai mari și mai confortabile. Mesele – adesea constând din pește, orez și fasole, o salată simplă și farinha omniprezentă (pulbere de mălai măcinată și prăjită) – sunt consumate de obicei în schimburi într-o sală mică, iar pe unele nave, căpitanul va cere ca pasagerii să asculte o scurtă binecuvântare asupra bucatelor. Majoritatea navelor vor avea, de asemenea, un bar, de unde puteți cumpăra alcool, țigări, sifon, gustări și apă îmbuteliată.
Când navele ancorează într-un sat pentru a-și descărca produsele, pasagerilor li se permite să părăsească barca și să se plimbe. Satele au, de obicei, o piață, o catedrală și o mână de magazine generale, baruri și vânzători stradali de alimente. Dacă sunteți în piața pentru cachaça (versiunea mult mai puternică a romului) infuzată cu șerpi, veți avea noroc. De asemenea, puteți cumpăra tutun amazonian, cunoscut sub numele de mapuche, care conține de 15 ori mai multă nicotină decât tutunul industrializat. Căpitanul va da un semna cu aproximativ 10 minute înainte ca barca să plece din nou și ar fi bine să vă asigurați că vă veți întoarce la barcă când îl auziți. Nimeni nu te va aștepta.
După cină, de obicei în jurul orei 18:00, ziua începe să se liniștească. Pe unele nave, barul va rămâne deschis după cină, iar pasagerii vor petrece câteva ore uitându-se la televizor, servind o băutură sau pot dansa pe ritmurile sonore ale muzicii braziliene, transmisa prin sistemul de boxe.
Sfaturi despre ce să aduceți pe navele cargo pentru pasageri
În primul rând, asigurați-vă că aveți un hamac și o frânghie pentru a-l lega la bord. Pot fi achiziționate cu ușurință în piața municipală din Manaus. Bărcile mai mari oferă opțiunea de a achiziționa o cabină privată sau partajată la bord (preț cu aproximativ de trei până la patru ori mai mare decât prețul unui bilet pentru hamac), dar dacă vă simțiți confortabil, vă puteți ridica hamacul pe doi stâlpi aflați pe toată lungimea navei. Amintiți-vă că locul în care vă puneți hamacul vă poate face călătoria frumoasă sau o poate strica. Găsiți un loc care nu este nici prea aproape de baie, nici prea aproape de motorul navei.
Vă recomandăm să luați o geantă mică care poate fi atârnată de stâlpii de hamac și să țineți obiecte pe care le scoateți cel mai des, cum ar fi articole de toaletă, cărți, pahare etc. Podeaua poate fi murdară și udă așa că vă recomandam să aveți o carabina mare pentru a agata rucsacul la un stâlp deasupra podelei, dacă este necesar. Aduceți hârtie igienică; uneori navele au, dar alteori nu. Aduți un prosop curat, insecticid și medicamente pentru stomac. Un mic kit de prim ajutor nu este niciodată o idee rea.
Din păcate, furtul este frecvent pe navele de pasageri, așa că urmăriți cu atenție lucrurile. Noii pasageri urcă și coboară din barcă la aproape fiecare oprire, iar acestea sunt momentele în care este cel mai probabil să fii jefuit. Vă sugerăm să dormiți cu pașaportul, banii, telefonul și alte obiecte de valoare în buzunare. Gândește-te bine inaintei dacă merită să riști să aduci un laptop sau o cameră foto scumpă.
În general, călătoriile cu navele cargo de pasageri sunt sigure, dar există și riscuri. Chiar și în ultimii ani, navele s-au scufundat în toiul nopții atunci când căpitanii au adormit. Pirateria, care implică violență împotriva echipajelor și pasagerilor, există pe Amazon, dar este rară, iar militarii brazilieni patrulează căile navigabile destul de atent.
În cele din urmă, și cel mai important, asigurați-vă că faceți un vaccin împotriva febrei galbene și să aveți la voi documentele doveditoare. Dacă treceți granițele din Amazon – și merită să faceți acest lucru – va trebui să prezentați dovada vaccinării la fiecare punct vamal.
Locuri cool pe parcurs
Alter do Chão, Pará
Nimeni nu ar fi ghicit că una dintre plajele cele mai apreciate din toată Brazilia se află la sute de kilometri spre interiorul țării, dar cu apă turcoaz, vederi montane și accesul la pădure tropicală, Alter do Chão, la jumătatea distanței dintre Manaus și Belém, este fascinant și merită un ocol. În timp ce micul hub al Alter do Chão este construit în jurul turismului, Santarém, situat la aproximativ o oră distanță, este un oraș important din Amazon și merită, de asemenea, explorat pentru o zi. Pentru un suvenir minunat sau o gustare, cumpărați ciocolata artizanală umplută cu cupuaçu, açaí sau nucă de cocos. Pentru a satisface papilele gustative ale aventurierului din tine, încercați o ceașcă de supă clasică de creveți din estul Amazonului, tacacá, de la un vânzător de la piață.
Tefé, Amazonas
Tefé este un oraș frumos aflat pe o insulă, la jumătatea distanței dintre Manaus și Tabatinga, construit inițial în jurul unei misiuni carmelite din secolul al XVII-lea. Dacă v-ați întrebat vreodată cum ar fi să trăiești într-un loc fără aeroport și accesibil doar cu o plimbare de mai multe zile cu barca, petreceți câteva zile acolo. Locuitorii, deși probabil mult mai confortabili cu portugheza decât cu orice alta limbă amerindiană, sunt descendenții direcți ai triburilor indigene din Amazonul central. Datorită inaccesibilității sale, Tefé este cunoscut și ca o ascunzătoare pentru contrabandiștii din Brazilia, Columbia și Peru.
São Gabriel da Cachoeira, Amazonas
Dacă urmați Rio Negro atât de departe cât vă poate duce o barcă cargo, veți întâlni São Gabriel, ultimul oraș din Brazilia, înainte de Columbia. Cataractele din jurul acestui oraș permit doar bărcile mici cu motor să continue mai departe. São Gabriel este cel mai indigen oraș din toată Brazilia, iar guvernul său municipal recunoaște 25 de limbi oficiale. Pe lângă faptul că este un hub al culturilor indigene, São Gabriel este plin de soldați și cercetători antropologici, datorită faptului că are una dintre cele mai mari baze militare din țară. Dacă doriți să înțelegeți cultura autohtonă din Amazon și, eventual, chiar să obțineți permisiunea de a vizita o comunitate protejată, atunci São Gabriel este destinația voastră. Piața în aer liber din oraș este un “must see”, iar unii dintre cei mai cunoscuți bucătari din Brazilia au fost să viziteze São Gabriel în căutare de ingrediente și inspirație.